Systemen för hade problem igen. Vilka politiker ska en vÀnda sig till för ansvarsutkrÀvande nÀr det Àr en bransch som Àger kritisk funktion för infrastruktur? Vinnovas pengar till som annan löser inte situationen utan skapar ett likadant problem utan möjlighet till ansvarsutkrÀvande. Stor skillnad gentemot om Transportstyrelsen helt plötsligt skulle ha problem med att ge ut körkort - dÄ skulle det gÄ att krÀva bÀttring och handlingsplan.

Riksdagsskolkare ska kunna straffas med indraget arvode
sverigesradio.se/artikel/riksd

Bra poÀnger om att det gÄr att tappa förtroende med sÄ mycket 'skolk'. I andra arbeten, eller studier, hade det inte gÄtt att vara kvar med en del av den graden av frÄnvaro. Skulle vilja se om detta. Varför kallas det ens skolk och inte misskötsel av arbetsuppgifter?

"FrÄn och med 1 januari 2019 betalar du för SVT genom en public service-avgift som samlas in via skattsedeln. Det Àr alltsÄ du och alla andra som Àr de verkliga Àgarna."
omoss.svt.se/var-roll/organisa
- Det kanske gÄr att be om svar?

Show thread

Hörde om detta frÄn helgen - SVT public service publicerar en privatpersons telefonnummer i direktsÀndning i deras största nöjesprogram och vill inte sedan ta bort det. Antagligen kopplat till att SVT drivs som stiftelse, har utgivarbevis och inte mÄste lyda GDPR. Vad har SVT för defintion av service? Och hur ser SVT pÄ frÄgan om integritet? aftonbladet.se/nojesbladet/mel

@bobodrone Tack för det! Jag skriver ocksÄ upp mig för #righttorepair: repair.eu
För övrigt anser jag att @mattiasaxell Àr en hyvens kille!

Det hÀr Àr mitt allra första inlÀgg hÀr pÄ @fikaverse.club och direkt kÀnner jag mig hemma. Mitt första inlÀgg som jag ser i flödet kommer frÄn en @mattiasaxell som gÀller rÀtten att reparera saker.

SjÀlvfallet skriver Àven jag mig upp pÄ kampanjen repair.eu!

Vi borde krÀva momsfritt eller Ätminstone 6% moms pÄ all form av hÄllbar reparation i Sverige/Eu.

FK: Àr jag en webprogrammerare som gillar öppen mjukvara, snÀlla && hjÀlpsamma mÀnniskor && jag bor i Masthugget.

Jag skriver upp mig pÄ kampanjen repair.eu/ för saker. Det vi anvÀnder behöver kunna repareras och modifieras, inte bara för att förlÀnga anvÀndbarhet. Annars kan vi inte garantera att det funkar för just oss, nÀr vi behöver det. Om det Àr nÄgot jag gjort mer under pandemin sÄ Àr det att reparera det jag har. Det ska jag fortsÀtta med.

"Om du tror att du Àr för liten för att göra skillnad, dÄ ska du prova att sova med en mygga i rummet"

ska inte lĂ€ngre klassas som hĂ„llbar enligt sverigesradio.se/artikel/76113 - inte heller skogsindustri fokuserad pĂ„ och nu lobbas det hĂ„rt frĂ„n svenskt hĂ„ll. EnergiomstĂ€llningen i Sverige kan behöva bli större Ă€n vissa förvĂ€ntat sig och hoppats. Även om det kan leda till fler arbetstillfĂ€llen, levande skogar, Ă€lvar och laxar som innebĂ€r ekonomisk utveckling.

Nya Zealands premiÀrminister Jacinda Arden utlyser och inför krav pÄ att alla nya fordon i offentlig sektor mÄste vara eldrivna. nzherald.co.nz/nz/all-govt-dep Ett enkelt beslut? Politiker i kan plocka enkla poÀng och hjÀlpa utlÀndsk bilindustri i Sverige att bidra till omstÀllningen och rÄdande klimatlagstiftningen.

Det enklaste sĂ€ttet att fĂ„ grepp om geodata Ă€r att anvĂ€nda ett verktyg som underlĂ€ttar hanteringen. För specialister blir ett sĂ„dant verktyg ocksĂ„ en inkörsport till meningsfull dialog med de oinitierade. Nyckeln till framgĂ„ng Ă€r brett stöd för viktiga standarder. LĂ€s mer i lĂ€nken nedan↓.
#öppnadata #opendata #geodata entryscape.com/sv/2020/11/oppn

har med rÀtta fÄtt mycket uppmÀrksamhet i nyhetsmedier.

Det har dĂ€remot drabbat blodlagret mycket i sedan april. Det behövs hela tiden fler blodgivare för att rĂ€dda liv. Är du frisk och kan ta dig till en blodcentral eller mobil blodbuss kan du bidra till att rĂ€dda nĂ„gons liv! Status pĂ„ blodlager i Ă€r (tyvĂ€rr inte ):
geblod.nu/blodlager/stockholms

De allra flesta kan ge blod, lÀs mer hÀr: geblod.nu/fragor-och-svar/

"Tag vara pÄ ditt liv! Akta det vÀl! Slarva inte bort det! För nu Àr det din stund pÄ jorden!" - Vilhelm Moberg

och de tvÄ anslutande korsningarna dÀr vid och kan nog bli bland de dyraste i i form av trafikstockningar och slöseri av tid vid köbildning. Fler filer för bilar löser inte problemet med otillrÀcklig utformning med korsningar som saktar ned trafikflödet. Utformningen kÀndes mer som i Àn för en alltmer cykelbaserad framtid som det i övrigt planeras och byggs för.

"FN:s konvention om kÀrnvapenförbud kommer att börja börja gÀlla den 22 januari... Sverige har inte anslutit sig till konventionen." sverigesradio.se/sida/artikel.

Dags att Sverige ansluter sig till kÀrnvapenförbudet!

Show more
Mastodon @ SUNET

The social network of the future: No ads, no corporate surveillance, ethical design, and decentralization! Own your data with Mastodon!